Preview

Политическая наука

Расширенный поиск

Социальная семиотика и вызовы мультимодальности

Аннотация

Мир семиотики, который мы все еще воспринимаем нормальным, изменяется очень быстро. «Язык», со всей уверенностью считающийся на «Западе» гарантом того, что определенно является человеческим, рациональным, необходимым для рефлексии, способным выразить любой аспект человеческого существования, оспаривается в этой занимавшейся им до сих пор центральной позиции другими средствами конструирования смыслов. Соответствующий вызов известен под именем мультимодальности, и он будет иметь далеко идущие последствия для эпистемологии и онтологии в целом, а с ними и для всех аспектов культуры.

Об авторе

Гюнтер Кресс
Лондонский университет
Россия


Список литературы

1. Barthes R. Mythologies. - L.: Paladin, 1973. - 158 p.

2. Bauman Z. Liquid modernity. - Cambridge: Polity Press, 2000. - vi, 228 p.

3. Bezemer J., Kress G. The textbook in a changing multimodal landscape // Language in multimodal contexts / N. Klug & H. Stöckl (eds). - Berlin: De Gruyter, 2015. - In print.

4. Holding the scalpel: Achieving surgical care in a learning environment / Bezemer J., Cope A., Kress G., Kneebone R. // Journal of contemporary ethnography. - Thousand Oaks, CA, 2014. - Vol. 43, N 1. - P. 38-63.

5. Bezemer J., Kress G. Touch: A resource for making meaning // Australian journal of language and literacy. - Perth, W.A., 2014. - Vol. 37, N 2. - P. 77-85.

6. Learning in the operating theatre: A social semiotic perspective / Bezemer J., Kress G., Cope A., Kneebone R. // Work-based Learning in Clinical Settings: Insights from Sociocultural Perspectives / V. Cook, C. Daly & M. Newman (eds). - Abingdon: Radcliffe, 2012. - P. 125-141.

7. Bezemer J. Displaying orientation in the classroom: Students’ multimodal responses to teacher instructions // Linguistics and education. - N.Y., 2008. - Vol. 19, N 2. P. 166-178.

8. Bezemer J., Kress G. Writing in multimodal texts: A social semiotic account of designs for learning // Written communication. - Thousand Oaks, CA, 2008. - Vol. 25, N 2. P. 166-195.

9. Franks A. Drama education, the body and representation (or, the mystery of the missing bodies) // Research in drama education: The journal of applied theatre and performance. - Colchester, 1996. - Vol. 1. - P. 105-119.

10. The Routledge handbook of multimodal analysis / Jewitt C. (ed.). - L.: Routledge, 2014. - xxiv, 339 p.

11. Kress G. Sentence complexity in contrastive linguistics // (ERIC) Papers in contrastive linguistics / G. Nickel (ed.). - Cambridge: CUP, 1971. - P. 97-102.

12. Kress G. Before writing: Rethinking the paths to literacy. - L.: Routledge. 1997. - xxii, 175 p.

13. Kress G. Text as the punctuation of semiosis: Pulling at some of the threads // Intertextuality and the media. From genre to everyday life / U.H. Meinhof & J. Smith (eds). - Manchester: Manchester univ. press, 2000. - P. 132-153.

14. Kress G., Leeuwen T., van. Reading images: A grammar of visual design. - L.: Routledge, 2006. - x, 288 p.

15. English in urban classrooms: Multimodal perspectives on teaching and learning / Kress G., Jewitt C., Bourne J., Franks A., Hardcastle J., Jones K., Reid E. - L.: RoutledgeFalmer2005. - 184 p.

16. Lindstrand F., Insulander E. Setting the ground for engagement: Multimodal perspectives on exhibition design // Designs for learning. - Stockholm, 2014. - Vol. 5, N 1-2. - P. 30-49.

17. Mavers D. Children’s drawing and writing: The remarkable in the unremarkable. - L.: Routledge, 2011. - xix, 143 p.

18. New London Group. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures // Harvard educational review. - Cambridge, Mass., 1996. - Vol. 66, N 1. - P. 60-92.

19. Newfield D. Transformation, transduction and the transmodal moment // The Routledge handbook of multimodal analysis / C. Jewitt (ed.). - L.: Routledge, 2014. - P. 100-113.

20. Pelletier C. Learning through design: Subjectivity and meaning in young people’s computer game production work: PhD dissertation. - L.: Univ. of London, 2007. - 312 p.

21. Stein P. Multimodal pedagogies in diverse classrooms. Representation, rights and resources. - N.Y.: Routledge, 2008. - xii, 170 p.

22. Multimodal semiotics: Functional analysis in contexts of education / Unsworth L. (ed.). - L.: Continuum, 2008. - ix, 257 p.

23. Ritual and identity. The staging and performing of rituals in the lives of young people / Wulf, C. et al. - L.: Tufnell, 2010. - xviii, 187 p.

24. Yandell J. The social construction of meaning. Reading literature in urban English classrooms. - L.: Routledge, 2013. - xiv, 197 p.

25. Kress G. Multimodality. A social semiotic approach to contemporary communication. - L.: Routledge, 2010. - xvi, 212 p.

26. Kress G., Leeuwen T., van. Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. - L.: Edward Arnold, 2001. - 142 p.


Рецензия

Просмотров: 164


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-1775 (Print)