Preview

Political science

Advanced search

Civil and political online practices in the evaluations of Russian youth (2018)

https://doi.org/10.31249/poln/2019.02.09

Abstract

The main results and conclusions on attitudes of the Russian youth in the sphere of civil and political online activity collected with the all-Russian research are shown. The author analyzes the Russian young generation attitudes to various types of civil and political network participation, measures the assessment of youth problems related to the content destabilizing the socio-political situation in society distribution. Positive attitudes of the Russian youth regarding digital volunteering / volunteering, as well as the possibilities of implementing online electoral behavior are revealed. The paper presents empirical evidence of the skeptical attitude of the Russian young generation to online political advertising, the development of online political associations and online political talk shows. The differentiation of attitudes of young people of the Russian Federation in relation to online forms of political and civil participation, depending on the type of strategy of professional adaptation. The specific characteristics of network political and civil participation of so-called «idealists», «pragmatists» and «traditionalists» are analyzed. The distinctive features of the implementation of political and civil participation of online students in comparison with students and graduates are shown.

About the Authors

Elena Brodovskaya
Financial University under the Government of the Russian Federation; Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


Anna Dombrovskaya
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


Roman Pyrma
Financial University under the Government of the Russian Federation
Russian Federation


Artur Azarov
Central District Administration of St. Petersburg
Russian Federation


References

1. Банникова Л.Н., Боронина Л.Н., Вишневский Ю.Р. Новые явления в ценностных ориентациях студенчества // Социологические исследования. - М., 2013. - № 2. - С. 58-67.

2. Ваньке А., Ксенофонтова И., Тартаковская И. Интернет-коммуникации как средство и условие политической мобилизации в России (На примере движения «За честные выборы») // INTER. - М., 2014. - № 7. - С. 44-74.

3. Ваховский А.М. Интернет-пространство: Эволюция форм политического участия // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. - Тула, 2016. - № 4. - С. 13-21.

4. Горшков М.К., Шереги Ф.Э. Молодежь России: Социологический портрет. - М.: ЦСПиМ, 2010. - 592 с.

5. Горшков М.К., Шереги Ф.Э. Ценностные ориентации, нравственные установки и гражданская активность молодежи // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. - М., 2010. - № 1(95). - С. 5-35.

6. Гражданский активизм в России: Мотивация, ценности и формы участия / В.В. Петухов, Р.Э. Бараш, Н.Н. Седова, Р.В. Петухов // Власть. - М., 2014. - № 9. - С. 11-19.

7. Зубок Ю.А. Риск в социальном развитии молодежи // Социально-гуманитарные знания. - М., 2003. - № 1. - С. 147-163.

8. Зубок Ю.А., Сорокин О.В. Формирование политического сознания российской молодежи и обусловливающие его противоречия // Социология власти. - М., 2010. - № 4. - С. 6-15.

9. Интернет в протесте и протест в Интернете / А.С. Архипова, Д.А. Радченко, А.С. Титков, И.В. Козлова, Е.Ф. Югай, С.В. Белянин, М.В. Гаврилова // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. - М., 2018. - № 1. - С. 12-35.

10. Карпенко О.М., Ламанов И.А. Молодежь в современном политическом процессе в России. - М.: Соврем. гуман. ун-т, 2006. - 555 с.

11. Коэн Дж., Шмидт Э. Новый цифровой мир. - М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013. - 368 с.

12. Малькевич А.А. Повышение электоральной активности молодежи современной России: Проблемы и пути решения // Альманах современной науки и образования. - Тамбов: Грамота, 2007. - № 7 (7), ч. 2. - C. 108-112.

13. Морозова Г.В. Студенческая молодежь: Динамика политических интересов (Региональный аспект) // Вестник Волгоградского государственного ун-та. Сер. 4, История. - Волгоград, 2015. - № 6(36). - С. 127-124.

14. Пырма Р.В. Восстание поколения Z: Новые политические радикалы // Вестник Финансового университета. Гуманитарные науки - М., 2017. - № 2. - С. 43-57.

15. Рейнгольд Г. Умная толпа: Новая социальная революция / Пер. с англ. А. Гарькавого. - М.: Изд.-торговый дом ГРАНД: Фаир пресс, 2006. - 416 с.

16. Стегний В.Н. Политические ориентации студенческой молодежи: Типы, факторы, особенности // Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки. - Пермь, 2016. - № 2. - С. 8-17.

17. Талер Р., Санстейн К. Nudge: Архитектура выбора. Как улучшить наши решения о здоровье, благосостоянии и счастье. - М.: Манн, Иванов и Фербер, 2017. - 240 с.

18. Тоффлер Э. Третья волна. - М.: АСТ, 2010. - 784 с.

19. Устинкина К.Г. Электоральное поведение российской молодежи // Проблемный анализ и государственно-управленческое проектирование. - М., 2014. - № 1 (7). - С. 139-145.

20. Хованов Н.В. Общая модель измерения ценности экономических благ // Применение математики в экономике / Под ред. Воронцовского А.В. - СПб.: «ИПК “КОСТА”», 2009. - Вып. 18. - С. 108-134.

21. Шайдуллин Т.Т. Состояние и тенденции развития политической культуры студенческой молодежи в современном обществе (социально-философский анализ): Дис. … канд. филос. наук. - Уфа, 2010. - 152 с.

22. Шиллер Г. Манипуляторы сознанием. - М.: Мысль, 1980. - 325 с.

23. Beck U. World at Risk. - Cambridge: Polity Press, 2009. - 269 p.

24. Bennett W.L. Changing citizenship in the Digital Age // Civic life online: Learning how digital media can engage youth. - Cambridge, MA: The MIT Press, 2008. - P. 1-24.

25. Checkoway B., Aldana A. Four forms of youth civic engagement for diverse democracy // Children and youth services review. - L., 2013. - Vol. 35(11). - P. 1894-1899.

26. Participatory politics: New media and youth political action / C.J. Cohen, J.B. Kahne, Bowyer, E. Middaugh, J. Rogowski. - 2012. - June. - Mode of access: https://ypp.dmlcentral.net/sites/default/files/publications/Participatory_Politics_New_Media_and_Youth_Political_Action.2012.pdf (Accessed: 24.02.2019.)

27. Coleman S. Digital voices and analogue citizenship: Bridging the gap between young people and the democratic process // Public policy research. - N.Y., 2007. - Vol. 13 (4). - P. 257-261.

28. Dower J.W. War without mercy: Race and power in the Pacific War. - N.Y.: Pantheon Books, 1986. - 399 p.

29. Epstain R. An Island for itself: Economic development and social change in late medieval Sicily. - Cambridge: Cambridge univ. press, 2003. - 476 p.

30. Gerbner G. The image of Russians in American media and the «New Epoch» // Beyond the Cold War: Soviet and American media images / E.E. Dennis, G. Gerbner, Y.N. Zassoursky (eds.). - Newbury Park: Sage Publications, 1989. - P. 31-36.

31. Henn M., Weinstein M., Wring D. A generation apart? Youth and political participation in Britain // British Journal of Politics and International Relations. - 2002. - Vol. 4, N 2. - P. 167-192.

32. Kahne J., Middaugh E., Allen D. Youth, new media, and the Rise of participatory politics. - 2019. - Mode of access: https://ypp.dmlcentral.net/sites/default/files/ publications/YPP_WorkinPapers_Paper01_8.24.17.pdf (Accessed: 24.12.2018.)

33. Mack J. The world is a dangerous place: Images of the enemy on children’s television // The Psychology of War and Peace. - N.Y., 1991. - P. 131-153.

34. McLuhan M., Hutchon K., McLuhan E. City as classroom: Understanding language and media. - Agincourt, ON: Book Society of Canada, 1977. - 196 p.

35. Mobile Persuasion: 20 perspectives of the future of behavior change / B.J. Fogg, D. Eckles (eds). - 2008. - 166 p.

36. Nolan R.L. The Strategic potential of information technology // Financial Executive. - Cambridge, 1991. - Vol. 7, N 4. - P. 25-27.

37. Obar J.A., Zube P., Lampe C. Advocacy 2.0: An analysis of how advocacy groups in the United States perceive and use social media as tools for facilitating civic engagement and collective action. - 25 p. - Mode of access: https://ssrn.com/abstract=1956352 (Accessed: 24.12.2018.)

38. Soep E. Participatory politics: Next-generation tactics to remake public spheres 20. - 2014. - Mode of access: https://ypp.dmlcentral.net/sites/default/files/publications/ Participatory_Politics_Next_Generation.pdf (Accessed: 24.12.2018.)

39. The modern news consumer / A. Mitchell, J. Gottfried, M. Barthel, E. Shearer; Pew Research Center. - 2016. - July. - Mode of access: www.journalism.org/2016/07/ 07/the-modern-news-consumer/ (Accessed: 24.12.2018.)

40. The network society: From knowledge to policy / Ed. by M. Castels. - Washington, DC: Johns Hopkins Center for Transatlantic Relations, 2006. - 435 p.

41. Xenos M., Moy P. Direct and differential effects of the Internet on political and civic engagement // Journal of communication. - N.Y., 2007. - Vol. 57(4). - P. 704-718.


Review

Views: 83


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-1775 (Print)