Preview

Political science

Advanced search

Federal mechanism in ethnic conflict management: Negotiating process beyond the formal rules

Abstract

The article proves the thesis according to which the ethnic conflicts management potential of federalism is realized not so much in the separation of powers and autonomization mechanisms but in the stable reconciliation practices that are settled in the process of permanent interaction of federal and regional (ethnic) elites. In time the complex of such practices is capable to acquire a sufficient level of stability which can allow this complex to be independent of the both elites changes and transformations of formal political institutions configuration. In conformity with the author the settlement of such complex of practices in the relations between ethnic region and federation is able to predetermine to a great extent the negotiation process running with the further influence on strategies and preferences of the both conflicting parties.

About the Authors

Михаил Ильченко
Институт философии и права УрО РАН, г. Екатеринбург
Russian Federation


M. S. Ilchenko

Russian Federation


References

1. Афанасьев М.Н. Невыносимая слабость государства: Очерки национальной политической теории. - М.: РОССПЭН, 2006. - 272 с.

2. Договор о разграничении предметов ведения и полномочий между органами государственной власти Российской Федерации и органами государственной власти Республики Татарстан. - 2007, 26 июня. - Режим доступа: http://www.tatar.ru/append20.html

3. Ельцин Б.Н. Послание Президента России Бориса Ельцина Федеральному Собранию РФ: «О действенности государственной власти в России». - 1995 - Режим доступа: http://www.intelros.ru/2007/02/05/poslanie_prezidenta_rosii_borisa_elcina_fede-ralnomu_sobraniju_rf_o_dejjstvennosti_gosudarstvennojj_vlasti_v_rossii_1995_god. html

4. Зубаревич Н. Социоэкономические различия между этническими регионами и политика перераспределения // Федерализм и этническое разнообразие в России: Сб. ст. / Под ред. И. Бусыгиной и А. Хайнеманн-Грюдера. - М.: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2010. - С. 80-93.

5. Известия Татарстана. - Казань, 1995. - 15 февраля.

6. Мухарямов Н.М., Мухарямова Л.М. Татарстан в условиях рецентрализации по-путински // Феномен Владимира Путина и российские регионы: победа неожиданная или закономерная?: Сб. статей / Под ред. К. Мацузато. - М., 2004. - 368 с. - (Славяно-евразийские исследования; Вып. 1).

7. Независимая газета. - М, 1994. - 17 марта.

8. Равьо Ж.-Р. Феномен Татарстана и федеративное устройство в России // Вестник Евразии. - М.: ОИИЦ «Вестник Евразии», 1998. - № 1-2. - С. 180-202.

9. Республика Татарстан. - Казань, 2000. - 23 марта.

10. Сидоренко А. Политическая власть в этнических регионах // Федерализм и этническое разнообразие в России: Сб. ст. / Под ред. И. Бусыгиной и А. Хайнеманн-Грюдера. - М.: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2010. - С. 94-111.

11. Федерализм в России и Канаде: Курс лекций / Под ред. Кабышева С.В., Лексина И.В., Элдера Д. И. др. - М.: Формула права, 2009. - 308 с.

12. Федерализм и децентрализация / Под ред. Гайда А.В., Руденко В.Н. - Екатеринбург: УрО РАН, 1998. - 416 с.

13. Хайнеманн-Грюдер А. Этнический федерализм в сравнительном ракурсе // Федерализм и этническое разнообразие в России: Сб. ст. / Под ред. И. Бусыгиной и А. Хайнеманн-Грюдера. - М.: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2010. - С. 203-213.

14. Agranoff R. Inter-governmental politics and policy: Building arrangements in Spain // Regional and federal studies. - L., Routledge, 1993. - Vol. 3, Issue 2. - P. 1-28.

15. Kew D., Lewis P. The making of the Modern Nigerian State// Introduction to comparative politics / Kesselman M., Krieger J., Joseph W.A. (eds.). - 5. Ed. - Wadsworth publishing; 2009. - P. 364-377.

16. Riker W.H. Federalism: Origin, operation, significance. - Boston: Little, Brown & Co., 1964. - 169 p.

17. Adamolekun L., Kincaid J. The federal solution: Assessment and prognosis for Nigeria and Africa // Publius: The journal of federalism. - Oxford: Oxford univ. press, 1991. - Vol. 21, N 4. - P. 173-188.

18. Beramendi P., Maiz R. Spain: Unfulfilled federalism, (1978-1996) // Federalism and territorial cleavages / Amoretti U.M., Bermeo N. (eds.). - Baltimore; L.: The Johns Hopkins univ. press, 2004. - P. 123-154.

19. Bermeo N. The import of institutions// Journal of democracy. - Baltimore: The Johns Hopkins univ. press, 2002. - Vol. 13, N 2. - P. 96-110.

20. Conversi D. Asymmetrical federalism and consociational practice: Spain, Italy and Beyond: The report for ECPR Conference. - ECPR conference Pisa, September 2007. - Mode of access: http://www.essex.ac.uk/ecpr/events/generalconference/ pisa/papers/pp1134.pdf

21. Erk J., Koning E. New structuralism and institutional change: Federalism between centralization and decentralization // Comparative political studies. - Seattle, Wash., 2010. - Vol. 43, N 3. - P. 353-378.

22. Flynn M.K. Between autonomy and federalism. Spain // Schneckener U., Wolff S. Managing and settling ethnic conflicts: Perspectives on successes and failures in Europe, Africa, and Asia. - Palgrave Macmillan, 2004. - 256 p.

23. Horowitz D.L. Ethnic groups in conflict. - Berkeley: Univ. of California press, 1985. - 697 p.

24. Johns C.M., O'Reilly P.L., Inwood G.J. Formal and informal dimensions of intergovernmental administrative relations in Canada // Canadian public administration. - Institute of public administration of Canada; Wiley-Blackwell, 2007. - Vol. 50. Issue 1. - P. 21-41.

25. Livingston W.S. A Note on the nature of federalism// Political science quarterly. - Academy of political science, 1952. - N 67, March 1952. - P. 81-95.

26. Livingston W.S. Federalism and constitutional change. - Oxford: Clarendon press, 1956. - 380 p.

27. Moreno L. Federalization and ethnoterritorial concurrence in Spain // Working Paper 96-06. - Instituto de Estudios Sociales Avanzados (CSIC), 1996. - Mode of access: http://www.iesam.csic.es/doctrab1/dt-9606.pdf

28. Rothchild D. Ethnicity, negotiation, and conflict management // The SAGE handbook of conflict resolution / Bercovitch J., Kremenyuk V., Zartman I.W. (eds.). - Sage publications Ltd, 2008. - P. 246-263.

29. Simeon R. Canada: Federalism, language, and regional conflict // Federalism and territorial cleavages / Amoretti U.M., Bermeo N. (eds.). - Baltimore; L.: The Johns Hopkins univ. press, 2004. - P. 93-122.

30. Stoner-Weiss K. Russia: Managing territorial cleavages under dual transitions // Federalism and territorial cleavages / Amoretti U.M., Bermeo N. (eds.). - Baltimore; L.: The Johns Hopkins univ. press, 2004. - P. 301-326.

31. Suberu R.T. Nigeria: Dilemmas of federalism // Federalism and territorial cleavages / Amoretti U.M., Bermeo N. (eds.). - Baltimore; L.: The Johns Hopkins univ. press, 2004. - P. 327-354.

32. Suberu T.R. Federalism and ethnic conflict in Nigeria. - United States institute of peace, 2001. - 208 p.

33. Workshop on autonomy arrangements and internal territorial conflicts. Final report. - The peace research institute Oslo. - Oslo, 14-15 November 2003. - Mode of access: http://www.prio.no/CSCW/Events/Event/?oid=20558244.

34. Zartman I.W. Conflict resolution and negotiation // The SAGE handbook of conflict resolution/ Bercovitch J., Kremenyuk V., Zartman I.W. (eds.). - L.: Sage publications Ltd, 2008. - P. 322-339.


Review

Views: 120


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-1775 (Print)