Preview

Political science

Advanced search

Policy of Russian Federation at the sphere of universities’ science development: contours of probable conception

https://doi.org/10.31249/poln/2020.01.06

Abstract

The subject of the article is public policy of Russian Federation in the field of development of scientific potential of higher education. The purpose of the article is to substantiate the contours of a possible concept of Russian policy in this area, that seems actual because of wide complex of internal and external factors. A fundamental approach to the study of public policy is the system-dynamic approach, which focuses on the institutional, temporal and technological foundations of policy. Its application made it possible to propose a fundamentally new format for the concept of this policy, which should contain: 1) analysis of institutional and law framework of policy; 2) characteristics of main stages of its life cycle; 3) description of technologies of interaction between state, civil society, universities and business in the process of its formation and implementation, and technologies for assessing the scientific potential of higher education. The most important theoretical result is to substantiate the importance of higher education in the processes of increment of scientific knowledge and its place in national scientific and technological system. The achievements of the authors may be used by socio-political and expert organizations aiming to participate in the processes of formation and implementation of public policy in relation to higher education.

About the Authors

D. Yu. Znamenskiy
State University of Management
Russian Federation

Moscow



N. A. Omelchenko
State University of Management
Russian Federation

Moscow



References

1. Анохин М.Г., Гришин О.Е., Гордеев Л.И. Системные инновации для России // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия Политология. 2013. № 3. С. 5-12. EDN: RBMVHV

2. Балашов В.В. Современные проблемы управления воспроизводством научного потенциала высшей школы России: монография. М.: Издательский дом ГУУ, 2001. 213 с.

3. Буренко В.И. Управление и политика в эпоху постмодерна // Вестник национального института бизнеса. 2018. № 32. С. 18-26. EDN: AMWLJW

4. Галлямова Л.И. Интеграция академической науки и высшей школы как фактор интеллектуального потенциала Тихоокеанской России // Россия и АТР. 2017. № 1 (95). С. 35-48. EDN: YKWDEB

5. Герасимов А.В., Жигаева К.В. Государственная власть и гражданское общество в современной России: проблемы взаимодействия: монография. М.: МГГЭУ, 2014. 202 c. EDN: TMKFUN

6. Государственная научно-техническая политика в модернизационной стратегии России / Е.В. Бодрова, М.Н. Гусарова, В.В. Калинов, К.В. Калинова, С.В. Сергеев. М.: Изд-во Московского гуманитарного ун-та, 2013. 572 с.

7. Елохов А.М., Елохова Т.А. Стратегическое программно-целевое управление. Пермь: Зап.-Урал. Ин-т экономики и права, 2015. 376 с.

8. Знаменский Д.Ю. Системно-динамический подход к исследованию процесса формирования и реализации государственной политики // Теория и практика общественного развития. 2014. № 12. С. 104-106. EDN: SNWQEL

9. Знаменский Д.Ю. Государственная политика в области развития вузовской науки: стадии жизненного цикла // Управление. 2018. № 6 (1). С. 55-62. EDN: YWJMDB

10. Кирюшина О.Н. Научный потенциал высшей школы как фактор модернизации системы образования и основа развития общества // Национальная ассоциация ученых. 2016. № 4-1 (20). С. 88-90. EDN: XVNWXR

11. Кульвец П.А. Научно-технический потенциал. Сущность, оценка, эффективность использования: учеб. пособие. Вильнюс: МВССО ЛитССР, 1980. 55 с.

12. Литвинова К.П. Развитие научно-образовательного потенциала высшей школы //Совет ректоров. 2015. № 7. С. 65-68. EDN: WJVUJX

13. Миндели Л.Э., Чистякова В.Е. Академический сектор научного потенциала России: монография. М.: ИПРАН РАН, 2013. 122 с.

14. Научный потенциал: оценка и моделирование влияния на экономическое развитие региона / под ред. В.И. Аверченкова, В.М. Кожухара. Брянск: Изд-во Брянского гос. технического ун-та, 2009. 204 с.

15. Перегудов С.П. Политическая система России в мировом контексте: институты и механизмы взаимодействия. М.: РОССПЭН, 2011. 431 с. EDN: SJXACR

16. Преображенский Б.Г. Взаимодействие высшей школы и государства условие эффективного развития научного потенциала // Успехи современного естествознания. 2009. № 6. С. 74-76. EDN: KWVZHJ

17. Селиверстова О.В., Фролова Н.С. Интеллектуальный капитал вуза как один из компонентов образовательных услуг: международный опыт финансирования и развития научного потенциала высшей школы // Интернет-журнал "Науковедение". 2014. № 3. С. 1-16. Режим доступа: https://naukovedenie.ru/ PDF/167EVN314.pdf (Дата обращения: 15.011.2019.). EDN: STRIWF

18. Сморгунов Л.В. Управляемость и сетевое политическое управление // Власть. 2014. № 6. С. 5-14. EDN: SHFMLV

19. Сунгуров А.Ю. Как возникают политические инновации: "фабрики мысли" и другие институты-медиаторы. М.: РОССПЭН, 2015. 382 с. EDN: VSIVQR

20. Сычев А.В. Первичная оценка научного потенциала негосударственного вуза: варианты подходов // Интернет-журнал "Науковедение". 2014. № 4 (23). С. 1-11. Режим доступа: https://naukovedenie.ru/PDF/17EVN414.pdf (Дата обращения: 15.011.2019.).

21. Шабров О.Ф. Эффективность государственного управления в условиях постмодерна // Власть. 2010. № 5. С. 4-9. EDN: MBGDMZ

22. Responding to university policies and initiatives: the role of reflexivity in the midcareer academic / A. Brew, D. Boud, L. Lucas, K. Crawford // Journal of Higher Education Policy and Management. 2017. Vol. 39, N 4. P. 378-389. DOI: 10.1080/1360080x.2017.1330819

23. Dye T. Understanding Public Policy. Englewood Cliffs, NY.: Prentice-Hall, 1978. 368 p.

24. Hayter C.S., Feeney M.K. Determinants of external patenting behavior among university scientists // Science and public policy. 2017. Vol. 44, N 1. P. 111-120. DOI: 10.1093/scipol/scw037

25. Hoppe R. Scientific advice and public policy: expert advisers' and policymakers' discourses on boundary work // Poiesis and Praxis. 2009. Vol. 6, N 3/4. P. 235263. DOI: 10.1007/s10202-008-0053-3

26. Hoppe R., Wesselink A., Cairns R. Lost in the problem: the role of boundary organizations in the governance of climate change // Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change. 2013. Vol. 4, N 4. P. 283-300. DOI: 10.1002/wcc.225

27. Kolltveit K., Askim J. Decentralisation as substantial and institutional policy change: scrutinising the regionalisation of science policy in Norway // Science and public policy. 2017. Vol. 44, N 4. P. 546-555. 10.1093/ scipol/scw083. DOI: 10.1093/scipol/scw083

28. Pesti C., Gyori J., Kopp E. Student teachers as future researchers: how do Hungarian and Austrian initial teacher education systems address the issue of teachers as researchers? // Center for educational policy studies journal. 2018. Vol. 8, N 3. P. 35-57. DOI: 10.26529/cepsj.518

29. Sabatier P.A., Jenkins-Smith H.C. The Study of the public policy processes // Policy change and learning: an advocacy coalition approach / P.A. Sabatier, H.C. JenkinsSmith (eds). Boulder; Colo: Westview Press, 1993. P. 1-12.


Review

Views: 159


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-1775 (Print)