Preview

Political science

Advanced search

Influence of political consultants on public opinion during elections

Abstract

The article gives a detailed analysis of the political consulting in Russia, offers the author's periodization of its development. The peculiarities of each stage are presented through the prism of Russian political consultants’ influence on the political processes. The author also describes the main problems of the today's Russian political consulting market and analyzes how political consultants form and influence mass political consciousness.

About the Author

Inna Vetrenko
Omsk State University
Russian Federation


References

1. Авдеев Д.А. Демократия и выборы в Российской Федерации: Итоги первого двадцатилетия // Российский центр обучения избирательным технологиям при ЦИК России. - М., 2016. - 12 января. - Режим доступа: http://www.rcoit.ru/ discussion/detail.php?ID=31545 (Дата посещения: 21.09.2016.)

2. Ветренко И.А. Политтехнологический кризис в современной России // Развитие политических институтов и процессов: Отечественный и зарубежный опыт: Материалы IV Всероссийской научно-практической конференции. - Омск: Изд-во Омского. гос. ун-та, 2013. - С. 6-8.

3. Ветренко И.А. Возрастание роли маркетинговых технологий в современных политических кампаниях // Развитие политических институтов и процессов: Отечественный и зарубежный опыт: Материалы III Всероссийской научно-практической конференции. - Омск: Изд-во Омского. гос. ун-та, 2012. - С. 14-19.

4. Викентьев И.Л. Приемы рекламы и public relations. Программы-консультанты. - СПб., 2002. - 380 с.

5. Володенков С.В. Управление современными политическими кампаниями. - М., 2012. - 310 с.

6. Гончаров В.Э. Странствующие рыцари демократии. Политические консультанты в XXI веке. - СПб., 2014. - 378 с.

7. Гринберг Т.Э. Политические технологии: PR и реклама. - М., 2006. - 410 с.

8. Делягин М.Г. Ценностный кризис: Почему формальная демократия не работает // Полис. Политические исследования. - М., 2008. - № 1. - С. 109-123.

9. Ильясов Ф.В. Политический маркетинг: Искусство побеждать на выборах. - М., 2001. - 280 с.

10. Конотопов П. Политические технологии - смена поколений // Пси-фактор. - М., 2003. - Режим доступа: http://psyfactor.org/polman14.htm (Дата посещения: 08.09.2016.)

11. Кынев А.В., Любарев А.Е. Партии и выборы в современной России: эволюция и деволюция. - М.: Фонд «Либеральная миссия», 2011. - 792 с.

12. Макиавелли Н. Государь // Макиавелли Н. Избранные сочинения / Пер. с итал. - М.: Художественная литература, 1982. - С. 301-378.

13. Справочник по политическому консультированию / Под ред. Дэвида Д. Перламаттера; пер. с англ. - М.: Консалтинговая группа «ИМИДЖ-Контакт»:ИНФРА-М, 2002. - 330 с.

14. Шербатых Ю.В. Психология выборов. - М., 2007. - 400 с.

15. Kolodny R., Logan A. Political consultants and the extension of party goals // PS: Political science and politics. - Washington, D.C., 1998. - Vol. 31, N 2. - P. 155-159.

16. Esser F., Reinemann C., Fan D. Spin doctoring in British and German election campaigns: How the press is being confronted with a new quality of political PR // European journal of communication. - L., 2000. - Vol. 15, Is. 2. - P. 225-241.

17. Panebianco A. Political parties: Organization and power. - Cambridge: Cambridge univ. press, 1988. - 269 p.

18. Political campaign consultants: Their role in political campaigns, views on ethical practices, and the perceived impact of the BCRA on political campaigns / The Center for congressional and presidential studies at American university. - Washington, D.C., 2003. - January. - 95 p.


Review

Views: 80


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-1775 (Print)